Koncert med Taliskerkvartetten søndag d. 4. Maj kl.
15.00 TALISKERKVARTETTEN Kvartettens
medlemmer har base i Danmark, men kommer fra 4 forskellige
lande: •
Den svenske violinist Malin William-Olsson har studeret i Göteborg
og Köln. Hun har været medlem af Ensemble Midt Vest, og er nu 2.
koncertmester i Helsingborgs Symfoniorkester. •
Ida Lorenzen,
dansk violinist, har studeret
ved Det Jyske Musikkonservatorium samt i Berlin og USA, og er nu medlem af
det svenske kammerorkester Camerata Nordica, samt Athelas Sinfonietta
Copenhagen. •
Sanna Ripatti fra Finland, er bratschist i det danske Ensemble
Midt-Vest og har fået sin uddannelse i Stockholm og i solistklassen ved
Saarbrücken Musikhochschule . •
Den tyske cellist Juliane v.Hahn har studeret i Berlin og i London
og er nu medlem af det Kongelige Kapel i
København. Allerede
to måneder efter sin dannelse vandt Taliskerkvartetten 3. Prisen i DR P2s
kammermusikkonkurrence i 2006. Foruden i Danmark har Kvartetten optrådt i
Sverige og Tyskland. Kvartetten
er allerede en CD-udgivelse bag sig. Det er strygekvartet nr. 1 af den
danske senromantiker Ludolf Nielsen. Kvartetten har desuden i 2007
deltaget i den intenationale kvartetkonkurrence i Banf i Alberta, Canada.
Der
spilles Bach og Brahms – de 2 store B`er. Ved
koncerten hos Nordvestjysk Musikkreds spiller kvartetten to værker af
komponisterne, kaldet de to store B`er Bach og
Brahms. Die
Kunst der Fuge Bachs
store værk die Kunst der Fuge blev formodentlig påbegyndt i 1742, men
forelå ikke fuldendt ved hans død i 1750. Værkets fulde omfang er 14
fugaer og 4 kanons, og af disse spiller kvartetten udvalgte satser. Værket
er ikke fra Bachs side instrumenteret, kun skrevet ud som stemmer. Det har
medført forskellige forsøg på at finde den bedste instrumentation. Man har
forsøgt cembalo, klaver, orgel, kammerorkester og endelig strygekvartet,
som vi kommer til at høre her. Både Juilliard kvartetten og Emerson
kvartetten har indspillet værket, og da Ida Lorenzen har studeret hos
Emerson Kvartetten kan vi vente os en høj standard for
udførelsen. Brahms
klinger
lyrisk og
blidt Efter
pausen skal vi høre Brahms kvartet opus 51 no. 2 i a-mol. I dette værk er
det ikke den barske og dystre Brahms, vi møder. Snarere får man en
fornemmelse af, at han giver sig hen i lyrisk-betonede meditationer,
vemodige erindringer og blide naturindtryk, og temaet i første sats f-a-e
har man villet sætte i forbindelse med Brahms gode ven violinvirtuosen
Joseph Joachims valgsprog ”Frei aber einsam”. Måske kan man høre det i
musikken. Kvartetten
er et hovedværk i den mere ”Wienske” del af Brahms musik og kan minde om
den strygekvartet, som Schubert skrev i den samme toneart. Holstebros
musikpublikum kan glæde sig til at høre dette store kammermusikalske
værk som levende
musik. |
||