HOME Retur
til forsiden |
|
|
|
Programnoter til koncert
med Afiara
Kvartetten Mandag den 24.1.2011 kl. 19.30
på Knudsens, Nørregade Holstebro
|
|
|
Joseph Haydn: Strygekvartet opus 20 nr. 2
c-dur (1772):
Opus 20, som består af 6
strygekvartetter, er blevet kaldt ”de kontrapunktiske kvartetter”
d.v.s. at der i dem lægges tydelig vægt på, at hvert instrument har
sin egen stemme, og at det skal kunne høres i musikken. Denne noget
barokprægede skrivemåde kan vel til dels forklares ved Haydns trang
til yderligere at skærpe sin satstekniske kunnen og dels ved
Wienerhoffets ret konservative smag: man yndede kvartetter i
”streng” stil. Typisk nok støber Haydn da også sin finale i fugaens
form, hvor man tydeligt hører bratschen og celloen som selvstændige
stemmer – ikke blot som akkompagnement. Et stiltræk, der bliver
af voksende betydning for Haydns kvartetkunst, er
overraskelsesmomentet. På genial vis driver han ofte gæk med
forventninger om det efterfølgende – og så kommer der noget helt
andet. Pludseligt kan han bringe uventede rytmiske eller harmoniske
vendinger eller helt uformodet gøre en uventet pause og lade os i
herlig uvished om, hvad der nu skal ske. Sådan kan man da også
forstå, at vi i menuetsatsen nærmest hører lyden af en sækkepibe
eller et andet lignende instrument i den kromatiske nedadgående
første violin. Disse 6 kvartetter inspirerede da også den
17-årige Mozart under hans ophold i Wien i 1773 til at skrive et sæt
kvartetter, der var klart beslægtet med Haydns opus
20.
|
|
|
Ludwig van Beethoven: Strygekvartet
opus 59 nr. 1 f-dur (1806)
Opus 59 nr. 1 i
f-dur er den første af de tre såkaldte russiske strygekvartetter,
skrevet på bestilling af den ivrigt kvartetspillende russiske
Wienerdiplomat fyrst Rasumowsky. Disse tre kvartetter er med deres
passionerede, livsbekræftende – fra tvivl til vished stræbende
indhold og frigjorte musiceren- typiske udtryk for Beethovens stil
og ånd. Hans fantasi udfolder sig her med stigende frigjorthed; her
kan han ”digte” i toner. Allerede i den første sats møder vi en
fornyelse af tonesproget: alene udspændingen af formen er påfaldende
med dens 400 takter og dens spilletid på 12 minutter- den præges af
en indre spændt uro, der sluttelig må vige for en lys og beslutsom
sejrstolt optimisme. Skønt stærkt angrebet i samtiden står
andensatsen for tilhørere i dag som et af højdepunkterne i hele opus
59 – åndfuld som den er med sin spændstige 3/8 rytme og sine
skiftende udtryk for ironisk humor, stejl trods og sart
følsomhed. Skøn og gribende toner nu trediesatsens adagio frem.
Med sine sjælfulde udtryk for sorg og smertelig vemod må den regnes
blandt adagiokomponisten Beethovens ypperste frembringelser. Den
danske filminstruktør Per Fly har med gribende virkning anvendt den
i sin film Drabet. Adagioen klinger ud i violinfigurationer –
sluttende med en trille på tonen c, der leder direkte over i allegro
finalen. Her benytter Beethoven, som opmærksomhed mod det
russiske diplomatpar, temamateriale fra en russisk folkevisesamling.
Det djærve, danseprægede Thème russe danner den temperamentsfulde,
rytmespændte og festlige finales hovedtema. En energisk
fortissimo presto-afslutning fejer al melankoli bort og sætter et
glansfuldt punktum for satsen.
|
|
|
Carl Nielsen: Strygekvartet
opus 44 f-dur (1906) I brændpunktet af Carl Nielsens
omfattende livsværk står hans mangesidige intrumentalmusik af
symfonisk, solistisk og ikke mindst kammermusikalsk art. I arbejdet
med musikkens ”rene væsen”udløstes med størst intensitet hans
målbevidste kunstneriske stræben. 100 år efter Beethovens opus
59 skrev Carl Nielsen sin strygekvartet opus 44 – også i f-dur som
Beethoven, højdepunktet indenfor hans strygekvartetkunst. Den bar
oprindelig titlen Piacevolezza –italiensk for vittighed, som skulle
tilkendegive værkets frejdigt optimistiske karakter. Udpræget
Carl Nielsensk virker især førstesatsen (allegro non tanto e comodo)
i ¾ takt, hvis lidt slentrende hovedtema bæres fra f-dur til andre
tonearter af den fleksible melodiske intervalbevægelse. Som
andensats følger en adagio con sentimento religioso, der bygger på
et smukt, kirketonalt farvet koraltema. En yndefuld, næsten barnligt
troskyldig allegro moderato ed innocente, stedvis brudt af heftige
rytmefigurer og accenter leder over i finalen. Den indledes af
djærve, brede c-dur akkorder, inden det burleske hovedtema tager
over. I denne sats genkender man let ”Maskerade” s
komponist. |
|
|
Lonni Gelsdorf & Frans
Pærregaard |
| |