Nordvestjysk Musikkreds - Koncert søndag den 5 februar 2017 kl. 15 i Holstebro Musikskoles orkestersal.
Til forsiden

Pianist: Berit Johansen Tange 
Fortæller: Esben Tange

Berit Johansen Tanges
Hjemmeside.

 

Carl Nielsen og Rued Langgaard

 

Koncert i Nordvestjysk Musikkreds, Holstebro søndag d 5. februar 2017 kl.15

 

Nielsen og Langgaard: to danske kæmper i klassisk musik

Ved koncerten på Holstebro Musikskole får vi en usædvanlig og tankevækkende kontrastering af to samtidige kæmper i dansk musik i det 20nde århundredes første halvdel nemlig Carl Nielsen og Rued Langgaard.

 

Berit Johansen Tange og Esben Tange

Musikken spilles af pianisten Berit Johansen Tange. Hun er uddannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium som elev af Anne Øland, som gav koncert i Holstebro i februar 2015. Hun har optrådt ved koncerter i ind- og udland både i Europa og i Asien. Netop Rued Langgaards musik har hun arbejdet intenst med, og hun er fast koncertgiver ved den årlige Rued Langgaard festival i Ribe. Hun har udgivet 2 CDer med soloklaverværker af Langgaard, og en tredje udkommer i år.
Ved koncerten præsenteres værkerne via fortælling af Esben Tange, der er kunstnerisk leder af Rued Langgaard festivalen og den fornemste kender af Langgaards musik her i landet.

Programmet
Ved koncertens program ligestilles hver komponist med 4 værker, som Esben Tange guider os igennem.
I musik for soloklaver konfronteres Carl Nielsen og Rued Langgaard i en dyst på toner. I Chaconne bygger Carl Nielsen videre på arven fra Bach og Brahms. Rued Langgaard er derimod i Insektarium inspireret af en sydamerikansk klapperslange.

 Rued Langgaard: den store enspænder
Rued Langgaard (1893–1952) var en enspænder i dansk musikliv, og efter en opvækst som vidunderbarn med debut som orgelsolist som 11-årig og komponistdebut som 13-årig fik han i 1910’erne og begyndelsen af 1920’erne opført meget af sin musik i de største koncertsale i både Tyskland og Danmark. Men i de sidste ca. 30 år af sit liv følte Langgaard sig mere og mere isoleret, da tiden arbejdede imod hans overvejende romantiske og til tider åndeligt prægede musik. Da Carl Nielsen (1865-1931) i samme periode fik status af dansk nationalkomponist kom Langgaard efterhånden til at se Carl Nielsen og hans musik som en fjende. Men selv om Langgaard opfattede Carl Nielsen som en trussel, gav han livgivende impulser til Langgaards musik i især tiden omkring 1920, hvor Langgaard blandt andet komponerede sin opera Antikrist.

Carl Nielsen derimod lader ikke til at have kendt den yngre Rued Langgaards musik, selvom han havde undervist ham som 13-årigt vidunderbarn.

Nielsen og Langgaard: samtidige men dog forskellige
De to komponister har dog også en del til fælles. Både Carl Nielsens Fem Klaverstykker og Rued Langgaards Skyggeliv er stemningsmusik af fineste karat. Og i de sene værker – Carl Nielsen Tre Klaverstykker og Rued Langgaards Le Béguinage – er der udsyn til nye horisonter. Her står tvivl og tro samt kaos og orden stejlt overfor hinanden.

 

Denne koncert er en glimrende mulighed for at få en klar oplevelse af en af de store kontraster
i nyere dansk musik.

 

Lonni Gelsdorf og Frans Pærregaard